خاطرات و خلاصه دروس یک معلم(اشرف گلی)

کانت از بزرگترین فیلسوفان غرب است وجایگاهی مثل افلاطون وارسطو دارد وتحقیق در فلسفه غرب میسر نیست الا بعد از تحقیق در فلسفه کانت.

اهمیت کانت به سبب نظریه ی معرفت اوست.

ویژگی این کتاب دشوار بودن ان است که کانت این کتاب را در 57سالگی لکن طی 8ماه در 856صفحه نوشت .وحاصل 12سال تفکر عمیق او است.این کتاب حاصل نظریه ی معرفت در کتاب نقد عقل محض مطرح شده است.

سیری تکاملی در اندیشه فلسفی اوست.

کانت در شهر کونیکسبرگ متولد شد وزندگی کرد واستاد شد وفوت کرد.

جهت معتبر بودن معرفت دیوید هیوم را مطرح می کند که معرفت تجربی هیوم سبب شکاکیت شدومی کوشد بر شکاکیت هیوم غلبه پیدا کند.لکن به این می رسد که هر مابعد الطبیعه ای بی اعتبار است.

هیوم می گوید:وقتی چیزی را می بینیم با اندامهای حسی خود ان ار می بینیموبه ما انطباع حسی می دهدلذا معرفت=است با انطباعات حسی.

لکن کانت معرفت را فراتر از انطباعات حسی میداند.ومثال گلوله ی بیلیلرد را می زند یا دیدن یک منظره ویا یک پرتقال که ما فقط رنگ وشکل ان را می بینیم لکن مزه ها وونرمی وحرارت وطعم وبو ودیگر کیفیات ان نیز معرفت پیدا می کنیم.پس بین یک چیز وکیفیات واوصاف ان فرق است.اگر تجربی مسلک باشیم مثل هیوم حق نداریم از انطباعات حسی فراتر برویم لکن طبق نظر کانت یک چیز یک چیز است با تمام کیفیت وصفت ان چیز وفراتر از انطباعات حسی.

طبق نظر هیوم اگر تجربی مسلک باشیم دیگر الف)نمی توانیم کیفیات یک چیز را بیان کنیم.

ب)درصورت تغییر یک چیز دیگر نمی توانیم بگوئیم این همان است.مثل تغییر حالات عسل.

از نظر هیوم هیچ انطباع حسی وجود نداردکه با ان بتوان اختلاف میان حوادث را مطرح کرد.لذا اصل علیت را تعاقب حادثه ها می داند.یعنی مفهوم علیت را با توالی زمان یکی می داند.لذا مقابل این سوال که اشیاء در اینده چگونه باقی خواهند ماند پاسخی نداریم.

در مجموع انچه کانت از مفهوم علیت دارد با مفهوم علیت نزد هیوم متفاوت است.

نزد کانت تصور یک چیز با اوصاف گوناگون ان چیز یکی نیست.لذا مفهوم علیت چیزی است که علت معلول خود می شود ونه انچه صرفا تقدم زمانی دارد.

لکن طبق نظر هیوم هیچ پایه واساسی بین علت ومعلول الا تعاقب حادثه ها وجود نداردواز اینکه هیچ گاه دچار شکست نمی شویم باید تعجب کرد.لذا هیوم به انکار معرفت می رسد.

لکن کانت معتقد است معرفت وجود داردواصالت تجربه ی هیوم را غلط می داند.

از نظر کانت برای انکه انطباعات حسی انطباع حسی قلمداد شوند باید ا زشروط خاصی متابعت کنند.

این شروط کلی وضروری اند.

1)شرطهاییکه انطباع حسی با با اندراج در ذیل انها انطباع حسی می شود

2)شرطهائیکه یک انطباع حسی با دیگر انطباعات حسی پیوند خورده استوحاصل ان دیگر انباشته ای از انطباعات حسی نخواهد بود بلکه یک شی محسوب می شود.بطوریکه از از 2حادثه یکی علت ودیگری معلول است.

لذا نمی توان یک چیز را صرف انطباعات حسی درک کرد.

نظرات() 
std clinics near me
یکشنبه 4 تیر 1396 09:07 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین
در آیا نه نشستن خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی درون پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن
متاسفانه فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.
من هنوز مشکل خود را با جهش در مفروضات و یک خواهد را خوب به کمک پر کسانی که
شکاف. که شما که می توانید انجام من می قطعا تا
پایان مجذوب.
Dominick
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:39 ق.ظ
Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.

I will be sure to bookmark it and return to read more of your useful info.

Thanks for the post. I'll certainly comeback.
فریده جنگانی
سه شنبه 10 دی 1392 06:44 ب.ظ
سلام ممنون خیلی خوب بود استفاده کردم امیدوارم موفق باشی فقط نمی دونم جرا فایل متون زبان فلسفی دانلود نمی شه
جمعه 6 دی 1392 10:49 ب.ظ
سلام عزیز ممنونم ان شاءالله موفق باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    لطفا نظرات خود را مکتوب بفرمائید


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :