تبلیغات
خاطرات و خلاصه دروس یک معلم - اگزیستانس 7

خاطرات و خلاصه دروس یک معلم

نظریه ی دنس اسکوتوس درباره مقولات ومعنا توجه هیدگر را نسبت به وجود وزمان به خود جلب هیدگر در دانشگاه دستیار هوسرل است.

سخن هانا ارنت====<شاگرد هیدگر در مورد استاد:چیزی در کار نبود تا پایه ومبنای شهرت باشد.......

سخن گادامر در شرح هیدگر====<انچه در شخص ودر تعلیم او شاخص بود ،دلبستگی واخلاص تمام او  در کارش بود.

مسئلهی هیدگر از نظر شاگردان وشارحان ویدر دوران تدریس در دانشگاه تفاوت موجودات در 2حالت کتمان وعدم کتمان است.

بولتمان تحت تاثیر هیدگرکتاب مقدس(عهد عتیق)را تفسیر می کند .

هیدگر در پی تامل در افلاطون در رساله ی سوفیست به یک کشف بزرگ می رسد که:بگذاریم موجودات خود ار انچنان که هستندنشان دهند.

هیدگر با انتشار کتاب وجود وزمان از نفوذ فلسفه ی نو کانتی می کاهدوسبب تدریس وکرسی او در دانشگاه می شود.

هیدگر به پیشنهاد هوسرل استاد رسمی فرایبورگ گردید.

مهمترین معرف تفکر هیدگر رساله ی متافیزیک چیست او است که در افتتاح دانشگاه فرایبورگ ایراد کرد.

بیمل:شکوفایی وسط اندیشه های هیدگر از سال 1934شروع می شود.

هیدگر ===èهولدرلین،شلینگ،هگل، افلاطون وفلسفه ی نیچه را در دانشگاه تدریس می کرد.

رساله ی هیدگر در باب اومانیسم ==èنامه ی وی به دوست فرانسویش بوفره است.

اثار هیدگر==شرح اشعار هولدرلینفراههای جنگلی،نیچه|،نشانه های راه،(مجموعه مقالات)تکنیک وگشت،درراه زبان

ویژگی منحصر بفرد هیدگر زبان دشوار اوست.

کلمه ی  دازین از هیدگربه معنی اطلاق بر انسان به جهت نسبت انسان با وجود.

مرکب از 2کلمه ی دا___به معنی انجا و___زین --------به معنی وجود.

اگزیستانس=

هیدگر با پرسش درمورد وجود رنگ فلسفهی غربی خود را به شرق متمایل می کند.

برهان انی به این مطلب که رنگ هیدگر شرقی شده بود وجود متفکرانی چون هانر کربن وتوشیهیکو می باشد.

هانر کربن اثار ملاصدراوشیخ اشراق را می خواند ومی بیند که اثار هیدگر رنگ عرفانی  دارد.

توشیهیکو ایزوتوست هم اثار ملا هادی سبزواری وهیدگر را تطبیق می دهد.

از ویژگیهای فیلسوفان اگزیستانس مثل هیدگر ======توجه به افعا ل انسانی به طور کلی است.

مقصود هیدگر از مقوله های اگزیستانسیال ===اموالی است که کم وبیش به همه ی انسانها عارض می شود.

در عرفانهای عملی نظر به ساحت فرا زمان است.

از نظر هیدگر وقتی از سیر کثرت به وحدت صورت گرفت می توان رشته های راهنمای مناسب برای مقارنه وگفتگو فراهم کرد.

مهتا========هیدگر را =======ریش غرب خواند.

از نظر هیدگر:

1-معرفت به وجود دازین برای هرکس به اندازه ی بهره ی او از وجود است.

2-وجود شناسی اسیری است که هرکس بر اساس احوال خود بهه مرتبه ای از ان نایل می اید.

3-محل ظهور وبروز وجود ===انسان است.

4-دازین===وجود زمانی است پس انسان واثارش هم تاریخمند است.

5-متفکران اصیل سخنگویان عصر خویشند.

کتاب ====وجود وزمان ====مهمترین معرف هیدگر  است.

هیدگر اول___به اثبات زمان در انسان می پردازد.

هیدگر دوم___میگوید وجود خود باید خود را اشکار کندلذا سعی به تامل در سخن کسانی می کند که دعوت وجود را اجابت کرده اند.

عاملیکه به اثار هیدگر وحدت می بخشد=====پرسش وجود است.

هیدگر در کتاب وجود وزبان فلسفهی نوکانتی را کنار می گذارد وبه پدیدار شناسی هوسرل جهت نو می بخشد.واز سوی د یگر تاریخ متافیزیک ((غرب را از افلاطون تا نیچه دربرابر سوال اصلی وجود یعنی معنای وجود قرار می دهد .

از نظر هیدگر :کار فیلسوف وقتی شروع می شود که می خواهد درک از وجود را روشنی بخشد.

هیدگر-----روش -----پدیدار شناسی -----را برای دریافت وجود بکار می برد.

پدیدار شناسی هیدگر وام دار هوسرل است.

تفاوت پدیدار شناسی در هیدگر وهوسرل به تفاوت معنا دروجود وموجود نزد هیدگر است.

پدیدار شناسی در هیدگر توجه به وجود است ولی نزد هوسرل به ذات شیء.

ذات شیء از نظر هوسرل ========<خود اگاهی واگاهی.

هوسرل در مرحله ی موجود بینی است ودر دام سوبژکتیویسم (اصالت فاعل شناسایی)گرفتار است.من یا سوژه می کوشد به خود شیء وذات التفات کند.

اما هیدگر ظاهر کننده ی اشیاء را وجود می داند نه سوژه.

از نظر هیدگر ظاهر کننده ی اشیاءرا وجود می داند نه سوژه.

از نظر هیدگر موجود بینی ووجود بینی دو خصوصیت اساسی تفکر است که بین تفکر حقیقی وغیر حقیقی تمیز داد.

کی یرکه گور ویلسپرس موجود بیند.

چرا به جای عدم،موجودات یافت می شوندمی شوند؟این سوال مسیر فلسفی هیدگر است.

قدیس پولس===فلسفه را بلاهت خواند.

هیدگر =====فلسفه  ی مسیحی را ===دایره ی مربع خواند.

در نظر هیدگر ====پرسش اساس تحقیق وتفکر است.اگر پرسش اصیل باشد از وجود است واز دازین سر می زند.

اگزیستانس ====برای هیدگر -----مبدا برای ایضاح وروشنی بخشیدن به وجود است.

دازین از نظر هیدگر تعین وتشخص خاصی ندارد.بستگی به نسبت او با وجود دارد.

هیدگر:معرفت متافیزیک به موجودات همیشه مبتنی بر یک مفهوم ماتقدم از وجود است.

از نظر هیدگر =èامکان نهایی مظهریت وجود ----مرگ است.

با مرگ اگاهی انسان فنای خویش را درک می کند.

هیدگر:::::::عالم نه سوبژکتیو وشخصی است ونه عینی وابژکتیو.

انسان -------عالم دارد وحیوانات محیط دارند.

هیدگر:هرگونه فهم اصیل وحقیقی از وجود ،،،،،،منوط به لحاظ زمانمندی ان هاست.

وجود جدای از ز

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :