تبلیغات
خاطرات و خلاصه دروس یک معلم - رسالت مولفین ومدرسین کتب دین وزندگی

خاطرات و خلاصه دروس یک معلم

رسالت  مولفین کتب دین وزندگی به حق رسالتی بس عظیم است .چیدمان مطالب  کتاب بایدطوری باشد که جذاب بوده وجنبه ی دین گریزی نداشته باشدومقتضای سن دانش اموزان بوده وسوالات انها رادر سنین مختلف پاسخ دهد.دربین کتب دین وزندگی درسالهای 12ساله ی اموزش اجباری درایران می توان به کتاب دین وزندگی سال سوم متوسطه اشاره کرد که انصافا بهترین مطالب با ماهرانه ترین روش دران گنجانده شده است.کتاب سال اول متوسطه به اثبات توحید وصفات خدا پرداخته ودر سال دوم متوسطه نیز به اثبات معاد وعدل الهی اشاره می شود .کتاب سال سوم ضمن اینکه مطالب 2سال اول را دربر می گیرد بسیارزیرکانه وجامع  به اثبات نبوت ودلایل ختم آن وشرایط پیامبر خاتم ودلایل تعیین جانشین پیامبر انهم به نص الهی نه با انتخابات وشورا اشاره می کند.درادامه به مطالبی پیرامون ویژگیهای پیامبران که همان اعجاز ووحی وعصمت است اشاره می کند.درس ظاهرا اسان وقابل هضم است وبا مطالعه ای روزنامه وار دانش اموز می تواند به محتوای درس پی برده وبه علل تجدید نبوتهاویاختم ان وویژگیهای پیامبران  اشاره کند.درواقع مطالب درس را به محفوظات خود می افزایدوانهارادر مغز خود بایگانی می کند.اما با سوالاتی مرتبط بادرس اما خارج از خطوط کتاب می توان فهمید ایا انها فقط قادرندبه انچه در کتاب ذکرشده اشاره کنند یا اگر چنددلیل عقلی دیگر درکنار انها خواسته شوند قادر به پاسخگویی خواهند بود.انچه در این کتاب مهم  است نقش کلیدی معلم است که با بیانی جذاب بتواند محتوای دروس را ازطریق اثباتی وتعقلی برای همیشه در ضمیر دانش اموزان نهادینه کند.به عنوان مثال در درس دوم کتاب نویسنده قصددارد به دلایل تجدید نبوتها اشاره کندودانش اموز پس از اتمام درس می داندارتباط پیامبران با یکدیگر طولی است نه عرضی وهر چه به خاتم پیامبران نزدیک می شودشان ومرتبه ی پیامبر نیز بالاتر می رود.می توانداثبات کند ترتیب پیامبران اولوالعزم به معنی تکامل روز به روزی دین بوده است .یعنی تعلیمات پیامبر بعدی از قبلی کاملتر می باشد .او همچنین می داندبه طورمثال حضرت موسی نمی تواند خاتم پیامبران باشد.والا قران بر ایشان نازل می شد.ویا کتاب نازل شده  بر ایشان کامل می بود وغیرقابل تحریف .اومی توانداثبات کند چرا اسلام بهتر از مسیحیت ویهودیت است .حتی می تواند تحلیل کند که چرامسیحیت بهتر از یهودیت است .حتی یهودیتی که  تحریف نشده است ناقص تر از مسیحیت تحریف نشده است.معلم باید بتواند جو کلاس را علمی وپویاکرده وسوالاتی مطرح کند که تازگی داشته باشند .وبه تناسب درس شبهات روز را پاسخگو باشد.
درس دین  وزندگی مستقیما باافکار واعتقادات دانش آموزان در تماس است واگردراین سن به ان پرداخته نشود شاید پس از اتمام دوران تحصیل هیچگاه زمینه ی تحصیل علوم  دینی برای افراد پیدا نشود.لذاباید فرصت را غنیمت شمرده وعلاوه بر مطالب کتاب ،لازم است زمینه ی تحقیق وتفحص را درانها فراهم نموده تا چنانچه در اینده با شبهات بیشتری مواجه شدند راههای پاسخگویی به ان را فراگرفته باشند.

اگرمعلمان درست به رسالت خود عمل کنند وزبان جذاب واستدلالی هم به کمک انها بیایدنه تنها درس برای دانش اموز جذاب وشیرین می شود بلکه از سطح محفوظات به سطح باور تبدیل شده ودر مقابل هر تهاجم فرهنگی ودینی واکسینه خواهند شد .درخاتمه متذکر می شود امید است همچنانکه مولفین به رسالت خود در کتب دین وزندگی عمل نموده اند معلمین نیز بتوانند به رسالت اعظم خود که انتقال معانی ومفاهیم دینی به قلب دانش آموزان است به نحو احسن عمل نمایند تا نقشی اساسی دررشد وتعالی اینده سازان میهن اسلامیمان ایفا نمایند.

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :