تبلیغات
خاطرات و خلاصه دروس یک معلم - ابعاد کلامی ذکر صلوات(تحقیقی پژوهشی)

خاطرات و خلاصه دروس یک معلم

 ابعادکلامی ذکرصلوات
جمله ی زیبای لااله الاالله دارای ابعاداعتقادی بوده واثبات توحید ونفی هرگونه شرک دران محرز است.ادعیه وجملات واذکاردیگری نیزصورت دعایی داشته وبزرگان وموحدین درطول روز انهارابه زبان می اورند من جمله دعای جامع وزیبا ومختصر وپرمحتوای صلوات برمحمد وال محمد
دعانوعی صحبت نمودن بنده باخدای بلندمرتبه وقران سخن گفتن خدابا بندگان است.
پرواضح است حتی کسیکه باخداوند اشنانبوده وبه اسلام ایمان نداشته باشد بارجوع به قران وتفسیر وتفصح دران به خداایمان اورده ووجوداورادراعماق وجودش درک می کند.لذالک قران کتابی فراگیراست ومخاطب ان قشروگروه خاصی نیست .
خداونددرقران به بیان مسایل اعتقادی پرداخته واسماء وصفات خودرابا بیانی جذاب وشیرین بیان می کند.
دراینجاسوالی مطرح می شود که ایا مخاطب ادعیه نیزمانند قران فراگیراست  یاخاص مومنین که پس از ایمان به خدا ودرسایه ی اعتقادبه اوجهت برقراری ارتباط باخدا به سراغ دعا می روند؟
درتاثیرفلسفه ی  اسلامی درمغرب زمین مذکوراست که غرب عقلانیت ابن سیناراازفلسفه ی مشاء پذیرفت وتاثیر مباحث الهی رارهاکرد.این مسیله بیان می کند که فلاسفه ودانشمندان غربی نتوانستند بابعدالهی فلسفه ی اسلامی ارتباط برقرارکنند.باکمی دقت دراین بعد می توان به نقش کلیدی اصول عقایددرادعیه نیز اشاره نمود 
ایاادعیه خاص کسانیست که به اصول اعتقادی ایمان داشته سپس به سراغ ادعیه می روند وباخداارتباط برقرار می کنندیاحتی یک کافرنیزباقرایت یک دعا قادربه اثبات توحید ونبوت واصول اعتقادی میباشد
انسان موجودی سلیم الفطره است ودرکنه وجودی خودحضرت حق رادرک می کندوهرچه این درک عمیق ترباشدبازبانی مودبانه تر وکلامی حکیمانه تربه سخن گفتن بااومی پردازد.درقالب کلام خودباخداعقایدش رابه عرصه ی بروز گذاشته ودرخواستهایش ازخدارادرقالب دعابه اوبازگو میکند . شاعردرشعرموسی وشبان اشاره ای دقیق به اعتقادشبان به خدامی کند ولواعتقادش سطحی باشدوخداراصاحب دست وپا ومووسربداند...
توکجایی تاشوم من چاکرت          چارقت دوزم کنم شانه سرت
وقت خواب ایدبروبم جایکت         دستکت بوسم   بمالم   پایکت
محال است تاچوپان به خدااعتقادنداشته باشداینگونه عاشقانه به سخن گفتن باوی بپردازد.محال است تابنده ازسطح معرفت بالایی برخوردارنباشدخدارابه صفاتی چون لطف وجودوکرم وفضل موردخطاب قراردهد.هرچه سطح معرفت بالاتررودگفتمان باخداوسیعتر وعمیقترمی گردد.
مسلماهمه ی انسانهاازسطح معنوی ومعرفتی یکسانی برخوردارنیستند.ایمه ی اطهارعلیهم السلام که درعالی ترین درجات معرفت قرار دارند باادعیه ای زیباوجامع طریقه ی سخن گفتن باخدارابه دیگران تعلیم می دهند.باتوجه ونگاه به این ادعیه نه تنها می توان به تحکیم پایه های اعتقادی پرداخت بلکه طریقه ی سخن گفتن باخدارانیزاموخت.
ازجمله ی این ادعیه دعای کوتاه وجامع وپرمحتوای اللهم صل علی محمد وال محمداست که ازان تعبیربه صلوات می شود.درخواص ان کتابهانوشته شده وبه اثرات این ذکراشاره هاشده است .اماکمترکسی ازدیدگاه کلامی واثباتی  به ان توجه نموده است.چرااین دعادرتمام ادعیه موجوداست ؟ چراقرایت دایمی ان اینهمه نافع است؟چراهردعای دیگری نیز مزین به ان است وانراازشرایط استجابت دعا دانسته اند؟ ایاجزبه این دلیل استکه دران به اثبات توحید ونبوت می پردازد؟
ایااثبات عدل ،اثبات معادرادرخودندارد؟
جمله ی اللهم صل علی محمدوال محمد5اصل ازاصول دین رادرخود گنجانده است ودرک اهمیت بالای این ذکر ملموس است.
کلمه ی اللهم کلمه ای ندایی است که فردخداوندراخطاب قرار می دهد.چگونه ممکن است به وجود کسیکه خطابش می کنداعتقادنداشته باشدو ازاوطلب ودرخواست داشته باشد.
طلبی که جزازاوازدیگری میسرنیست.چگونه ممکن است فردبه قدرت الهی ایمان نداشته باشدازاوکاری رابخواهد؟چگونه ممکن است به ولایت وسیطره ی اوبرجهان هستی اعتقادنداشته باشد وازاوبخواهدبه جانشینانش درزمین درود فرستد؟چگونه ممکن است به سمیع وبصیربودن اواعتقادنداشته باشد واورا شنوای خواستهادانسته وبااوسخن بگوید؟چگونه ممکن است به نبوت وامامت ایمان نداشته باشد وازخداوندبخواهدبه انهادرود بفرستد؟
حاج میرزامحمدعلی حسینی شهرستانی صاحب کتاب شرح باب حادی عشر واجب رادونوع عینی وکفایی می داند.ومعتقداست معرفت خداوندیک واجب عینی است.که ازتمام مکلفین انراخواسته اند.اولابایدوجودخدایی قادر،حی ،عالم وحکیم وعادل وصادق وهادی رااثبات کند.تااین امورمعلوم نشودنبوت ورسالت پیغمبراثبات نمی شود.
وجودلطف درخداوند سبب نزول کلام اودرقالب وحی برای سعادت بشرمی شودودراین نزول انبیاء راواسطه ی رساندن کلام خودبه بشرقرارمی دهد.
سپس انگاه که کلام الهی بطورکامل برمردم ابلاغ شودوحی خاتمه پیدامی کندامالطف الهی همچنان تداوم داردوالاناقص می شودودرخداوندنقص راه ندارد،لذااستمرار لطف الهی ضرورت وجودجانشیان معصومش رادرلباس امامت محسوس می کند.
هرگاه توحیددرذات واسماءوصفات الهی محرز گردید اثبات نبوت وامامت بدیهی می نماید وازجمله صفات الهی حکیمانه بودن نظام هستی است که این مسیله نیز به اثبات عدالت ومعاد منجر می شود.
بادقتی اندک جایگاه اصول دین  دردعای زیبای صلوات محرز ومی توان ارزش وجایگاه این دعا وذکررادرزندگی درک کرد .چگونه ممکن است امیرمومنان مناجات شعبانیه راباذکرصلوات برمحمد وخاندان اوشروع کندقبل از ان که به مراتب توحیدایمان داشته باشد؟مسلماعلم اصول برعلم شریعت مقدم است وکسی به متابعت احکام شرعی می پردازد که به اصول ایمان داشته باشد وبانگاه به ادعیه می توان به تحکیم اصول اعتقادی درروح وروان پرداخت.زیراازانجاییکه خداوندموجودی کامل است صفات ثبوتیه ی اونیزدرحدکمال است.ایااثبات توحیداثبات اسماء وصفات الهی نیست؟




ارسال از یارانه سامسونگ

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :